Voor daklozen is een briefadres heel belangrijk. Zonder briefadres besta je niet voor de overheid. Iedereen die langere tijd in Nederland is, moet zich inschrijven in de Basisregistratie personen (voorheen: Gemeentelijke Basisadministratie). Inschrijven is erg belangrijk, want zonder inschrijving heeft u geen recht op een uitkering en sociale voorzieningen. Op het adres waar u het vaakst slaapt en de meeste tijd doorbrengt moet zich inschrijven. Inschrijven waar u werkelijk woont is de hoofdregel. Als u geen vaste verblijfplaats heeft, zijn er vier mogelijkheden voor een briefadres.
- Familie of kennissen (door heel Nederland)
U kunt zich bij familie of kennissen inschrijven (dit mag iemand in heel NL zijn), hiervoor is toestemming nodig van de hoofdbewoner. Om een briefadres aan te vragen bij een kennis/familielid in Amsterdam, gebruikt u het formulier van de link. Voor de gemeente is dan duidelijk dat u NIET samenwoont. Een briefadres is niet van invloed op de uitkeringen en toeslagen van de briefadresgever. Met het formulier Briefadres kunt U een briefadres aanvragen. U kunt ook online een briefadres aanvragen
- WPI (Gemeente Amsterdam, Werk, Participatie en Inkomen)
Heeft u een bijstandsuitkering of recht op een bijstandsuitkering? Dan kunt u een briefadres vragen bij WPI. U moet daar dan langsgaan.
U kunt zich bij WPI inschrijven als u dakloos bent of op wisselende adressen verblijft. Zo kunt u een uitkering aanvragen en post ontvangen bij WPI, ook privépost. WPI maakt voor het toekennen van een briefadres onderscheid tussen OGGZ-cliënten (niet-zelfredzaam) en niet-OGGZ-cliënten (wel zelfredzaam). Zie voor de uitvoeringsregels en werkafspraken: Briefadres werkafspraken wpi artikel 4.7.4 tm 4.7.7
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag 09.00-12.00 uur, woensdag gesloten
Adres:
Jan van Galenstraat 323, ingang B
1056 CH Amsterdam
Telefoon: 020 252 6000
Meer informatie over het recht op bijstand wanneer de Nederlandse nationaliteit ontbreekt, vindt u hier
- HVO-Querido
HVO-Querido verstrekt een briefadres als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent 2 jaar in Amsterdam. Preciezer gezegd: u was de laatste 3 jaar tenminste 2 jaar aaneengesloten in Amsterdam geregistreerd
- U slaapt in de daklozenopvang
- U krijgt geen bijstandsuitkering van WPI
Adres:
Eerste Ringdijkstraat 5d
1097 BC Amsterdam
Bellen voor een afspraak: (0800) 020 10 70 (gratis). De tijden dat u kunt bellen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13-15 uur.
- De Daklozenvakbond
De Daklozenvakbond verstrekt een briefadres als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U moet voldoen aan de eis van 2 jaar regiobinding, dat wil zeggen: u heeft de laatste 2 jaar in Amsterdam doorgebracht. Dat kunt u laten zien met een historisch uittreksel van de basisregistratie personen of schriftelijke bewijzen van instellingen voor maatschappelijke opvang (LdH, HVO-Q, Regenboog).
- U moet een geldig Nederlands legitimatiebewijs (ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) hebben en een BSN-nummer. Burgers van de EU-lidstaten kunnen bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met voorafgaande toestemming van de Dienst Basisinformatie gemeente Amsterdam.
- U bent dakloos, dat wil zeggen u slaapt in een nachtopvang van HVO-Q, Leger des Heils of de Regenbooggroep, op straat, op een bootje of in een tent in het bos binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam.
Adres: “De Witte Boei” Kleine Wittenburgerstraat 201, 1018 LT Amsterdam (achteringang)
Kijk voor meer informatie op de website van de Daklozenbond: https://www.dedaklozenvakbond.nl/
Voor het aanvragen van een briefadres hier, moet u eerst een afspraak maken voor een intake. U kunt hiervoor mailen naar: briefadres@dedaklozenvakbond.nl of op maandag en donderdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur bellen naar: 06-30771154
- Sociaal Loket Amsterdam Zuidoost, Oost en West
Als al het bovenstaande niet mogelijk is: U kunt naar het Sociaal Loket gaan voor een briefadres. Een multidisciplinair team zal vervolgens onderzoeken of u toch in aanmerking komt voor deze mogelijkheid van een briefadres. Sociaal Loket werkt op afspraak.
U kunt telefonisch (020-255 2916) maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur een afspraak maken voor intake briefadres.
Geen briefadres en geen paspoort?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats en verloopt uw reisdocument? Dan kunt u bij een aantal gemeenten een reisdocument aanvragen. Hier kunt u lezen hoe dit in zijn werking gaat.
Indien het u niet lukt om een briefadres te verkrijgen, neem dan contact met ons op.